دانشگاه صنعتی سجاد از سال 1375 اقدام به پذیرش دانشجو در رشته مهندسي کامپیوتر نمود. در حال حاضر رشتههای مهندسی کامپیوتر نرمافزار، سختافزار در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و دو رشته مهندسی فناوری اطلاعات و رایانش امن در مقطع کارشناسی در دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دایر است. با توجه به نیاز کشور به توسعه تحصیلات تکمیلی و ظرفیت سختافزاری و نرمافزاری دانشگاه صنعتی سجاد، از سال 1392 مجوز جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر نرمافزار صادر گردید. در حال حاضر این دانشکده در یک رشته کاردانی، سه رشته کارشناسی پیوسته و یک رشته کارشناسی ناپیوسته و سه رشته کارشناسی ارشد رایانش امن، نرمافزار و هوش مصنوعی و رباتیک در حال فعالیت است.
كارنامه دانشگاه در طي مدت فعاليت، بيانگر سطح مطلوب کیفیت آموزشی و پژوهشی دانشکده ميباشد. در حال حاضر تعداد قابلتوجهی از فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی سجاد در رشته مهندسي کامپیوتر و رشتههای وابسته مشغول تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري در دانشگاههاي معتبر در داخل و خارج كشور ميباشند و بسياري از آنها جزء فارغالتحصیلان ممتاز در مقطع تحصيلات تكميلي بودهاند. همچنین تعداد زیادی از فارغالتحصیلان دانشگاه در واحدهای مختلف صنعتی و خدماتی در ردههای کارشناسی و مدیریتی مشغول به فعالیت میباشند.
كارنامه دانشگاه در طي مدت فعاليت، بيانگر سطح مطلوب کیفیت آموزشی و پژوهشی دانشکده ميباشد. در حال حاضر تعداد قابلتوجهی از فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی سجاد در رشته مهندسي کامپیوتر و رشتههای وابسته مشغول تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري در دانشگاههاي معتبر در داخل و خارج كشور ميباشند و بسياري از آنها جزء فارغالتحصیلان ممتاز در مقطع تحصيلات تكميلي بودهاند. همچنین تعداد زیادی از فارغالتحصیلان دانشگاه در واحدهای مختلف صنعتی و خدماتی در ردههای کارشناسی و مدیریتی مشغول به فعالیت میباشند.
تواناییهای فارغالتحصیلان
فارغ التحصیلان این مقطع، قابلیتها و تواناییهای زیادی دارند و چنانچه در مسیر مناسب هدایت شوند، قادر خواهند بود مشكلات زیادی را حل كنند. برخی از این تواناییها به شرح زیر است:
· بررسی و شناخت نرم افزارها و سخت افزارهای جدید و به كارگیری آنها.
· بررسی كمبودها و نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری بخش های صنعت و خدمات و تدوین نیازهای آنها.
· امكان سنجی و تعیین ابزار و نیرویانسانی لازم برای رفع كمبودها.
· تجزیه و تحلیل سیستمهای كوچك و متوسط نرم افزاری و سخت افزاری و ارائه راه حل مناسب برای اجرای آنها.
· طراحی مجموعههای كوچك و متوسط نرم افزاری و سخت افزاری و تولید طرحهای اجرایی برای آنها.
· اجرای طرحهای كامپیوتری، نصب، آزمایش و آموزش آنها.
· پشتیبانی و نگهداری سیستمهای نرم افزاری شامل شناسایی خطاها، رفع خطاها و افزودن امكانات جدید به سیستم ها.
· عیب یابی كامپیوترها و سیستمهای كامپیوتری و رفع عیب ها.
· شناسایی فنون جدید طراحی و ساخت كامپیوتر و ارزیابی و بکارگیری آنها.
تواناییهای ذكر شده مربوط به كارشناسان نرم افزار و سخت افزار میباشد، اما روشن است كه كارشناسان نرم افزار در محدوده مسائل نرم افزاری توانایی بیشتری دارند و برعكس كارشناسان سخت افزار در محدوده مسائل سخت افزاری از توانایی بیشتری برخوردارند.
آینده شغلی، بازار كار، درآمد
با توجه به گسترش روزافزون دنیای كامپیوتر امروزه بیش از هر زمان دیگری نیاز به متخصصان كامپیوتر احساس می شود. امروزه یك مهندس كامپیوتر اگر علاقمند به كار باشد، هیچ وقت با مشكل بیكاری روبه رو نمی شود. به خصوص مهندسین نرم افزار فرصت های شغلی بیشتری داشته و برای كاركردن نیاز به امكانات و تجهیزات زیادی ندارند. فرصت های شغلی این رشته به حدی گسترده و متعدد است كه نه تنها فارغ التحصیلان این رشته به راحتی جذب بازار كار می شوند بلكه دانشجویان دو سال آخر این رشته نیز می توانند وارد بازار كار شده و فعالیت كنند. برای مهندسین سخت افزار هم امكان كار در شركت های تولید كننده قطعات و دستگاه ها و مراكز صنعتی – تولیدی بسیار فراهم است و از نظر سطح درآمدی هم با توجه به دانش و پشتكار شخصی در حد قابل قبول و ایده آلی قرار دارند. از طرفی با توجه به استفاده روز افزون از شبكه اینترنت زمینه كار در این موضوع نیز مهیاست.
توانایی های جسمی، علمی، روانی و ... مورد نیاز و قابل توصیه
توانایی علمی: یك مهندس كامپیوتر باید سخت كوش و با پشتكار باشد چون رشته كامپیوتر رشته پویایی است و همیشه باید اطلاعاتش به روز بوده و به دنبال فراگرفتن مطالب جدید باشد. مهندس كامپیوتر باید پایه ریاضی قوی داشته و توانایی اش در زمینه فیزیك خوب باشد. همچنین لازم است فردی خلاق باشد تا بتواند مسائل را از راه های ابتكاری حل كند.
علاقمندی ها: مهندس كامپیوتر نرم افزار و سخت افزار باید به یادگیری و مطالعه علاقمند باشد تا پیشرفت در خور توجه داشته باشد. همچنین باید از جستجو و كاوش در مدارها و ریزساختارها استقبال كند و به كار با كامپیوتر علاقه داشته باشد.
توانایی مالی: با توجه به توضیحات گفته شده داشتن یك دستگاه كامپیوتر برای یك مهندس كامپیوتر امری ضروری به نظر می رسد ولی این گونه نیست كه بدون داشتن كامپیوتر دانشجویان از ادامه تحصیل و پیشرفت باز بمانند.
وضعیت نیاز كشور به این رشته در حال حاضر
رشته كامپیوتر كه باعث جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات شده است ، رشته روز و رشته اینده است تا جایی كه پیش بینی می شود تا 10 سال دیگر در كشورهای پیشرفته مردم همان قدر كه بر نیروی برق وابسته هستند به شبكه اینترنت وابسته خواهند شد. با توجه به توضیحات گفته شده روند رو به رشد استفاده از كامپیوتر در زندگی روزانه اشتغال و موقعیت كاری برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم است تا در قالب شركت های تولید كننده نرم افزار، شركت های تولید كننده قطعات، مراكز صنعتی – تولیدی، شركت ها و موسسات خدماتی، مراكز آموزشی و ... مشغول به كار شده و فعالیت كنند. با توجه به پیشرفت كند ایران نسبت به جامعه جهانی كامپیوتر در سال های اخیر نیاز به مهندسین خلاق و كوشا در این زمینه كاملاً احساس می شود.
روند رو به رشد استفاده از كامپیوتر در محافل عمومی و خصوصی، استفاده گسترده از شبكه اینترنت و زمینه های مرتبط با آن، فراهم آمدن شرایط آموزش و تجارت الكترونیك همه و همه دست به دست هم داده اند تا از اكنون چشم انداز روشنی نسبت به آینده این رشته وجود داشته باشد به نحوی كه فعالان در این زمینه از اینده معلوم و مطمئنی برخوردار خواهند بود. تنها نگرانی به قسمت نرم افزار مربوط می شود كه باید مهندسان خلاق ایرانی اقدام به تهیه نرم افزارهای گوناگون و كارآمد كرده تا تنها مصرف كننده صرف نباشیم.
نكات تكمیلی
بعضی از افراد تصور می كنند كه مهندسی سخت افزار در حد یك تعمیركار كامپیوتر است در حالی كه كار یك مهندس سخت افزار، تعمیر یا نصب و راه اندازی كامپیوتر نیست. هر چند كه می تواند چنین كاری را انجام دهد. در واقع كار یك مهندس سخت افزار، طراحی های سخت افزاری است و به همین دلیل در دانشگاه دروسی مثل ریاضیات و یا مدارهای منطقی را مطالعه می كند همچنین برخلاف تصور كسانی كه یك اپراتور را در حد یك مهندس نرم افزار می دانند، باید گفت كه یك مهندس نرم افزار لازم است از دانش ریاضی خوبی برخوردار باشد تا بتواند برنامه های كامپیوتری را طراحی كند و آنها را توسعه دهد. برای مثال باید بتواند یك كار گرافیكی را از بنیان طراحی كند. كاری كه از عهده یك اپراتور بر نمی آید. و به همین دلیل ما معتقدیم كه كلاس های آزاد آموزش كامپیوتر هیچ وقت نمی توانند یك مهندس كامپیوتر پرورش دهند.